Saturday, March 27, 2010

Alice in Wonderland

Tim Burton. Johnny Depp. Helena Bonham Carter. Anne Hathaway. Fantasi. Eventyr. 3D! Jeg har gledet meg så lenge. Endelig fikk jeg sett den.... og den var... helt ok.

Jeg er litt skuffet over Alice in Wonderland egentlig. Den var ikke dårlig - aldeles ikke. Jeg ble bare ikke skikkelig bergtatt, slik jeg hadde håpet. Forventet jeg for mye? Ja, jeg gjorde sikkert det. Det er dumt av meg, men jeg har en tendens til å bygge opp forventninger til den store gullmedaljen. Jaja.


Når det er sagt vil jeg si at det var ikke noe galt med skuespillerprestasjonene. Flott animasjon. Mange festlige øyeblikk. (Ikke noe som var så trist at jeg følte for å gråte...) Spesielt lo jeg av Helena Bonham Carter som the Red Queen. Haha. Stort hode, stort ego. Off with his head...! Johnny Depp er jo konge, trenger jeg si mer? Anne Hathaway var nydelig, as always. Hun dro en britisk aksent igjen. Hun er ganske god. Stephen Fry hadde stemmen til Cheshire Cat. Moro, for han er alltid en sånn kjedelig type i filmer føler jeg. Enten en politimann eller en butler eller noe. Litt sånn tørr. Gledelig gjensyn med Linsday Duncan som Alice sin mor. Jeg så henne sist i en Miss Marple episode. Digger Lindsay, bra dame.

Jeg likte også hvordan Burton begynte og avsluttet historien. Gøy å se hva som skjedde før hun kom til denne eventyrverdenen. Jeg har ikke lest bøkene, og jeg husker ikke hvordan tegnefilmen Disney har laget er. Så alt var nytt for meg, og jeg er usikker på hva som er tatt fra bøkene, og hva som er funnet på for filmen.

Noe av det beste ved filmen var vel Mia Wasikowska. Et brilliant valg til å spille Alice. Hun får vi nok se mer av. Garantert. Hun blir også snart å se i The Kids Are All Right som jeg skrev om for et par innlegg siden.

Jeg kan lett fortelle hva jeg likte, men det er vanskelig å fortelle hva jeg ikke likte. Det var vel kanskje ikke noe jeg ikke likte... mer det at for min del hadde den bare ikke det lille ekstra. Alt jeg kan si er at filmen var bra, men ikke fantastisk bra. Ikke at en film må være fantastisk... men jeg hadde forventet det.

En annen ting; hvem var det som skulle ha det til at 3D er så fantastisk? Jeg er ikke imponert. Det var et slags gjenskinn i brillene, så jeg hadde konstant lyst til å ta de av. Jeg er ikke fan! Nevnte det etterpå for noen, som så fortalte meg hun hadde sett Avatar i 3D og at hun heller ikke syns det var så stas. Nei, jeg klarer meg fint uten 3D. Kan hende det hadde vært mer stas hvis det var IMAX 3D. Jeg vet ikke.

Alice in Wonderland trailer.

3 comments:

  1. Heeelt enig med deg Karen! Filmen var bra, men ikke fantastisk. Jeg fikk akkurat samme følelsen som deg. Den manglet wow-faktoren.

    ReplyDelete
  2. Ja, det var ikke noe wow. Litt skuffende altså.... men, filmen har jo spilt inn så mye penger at det må jo være noe spesielt ved den også. Eller kanskje de bare var flinke til å reklamere for den? Hehe.

    ReplyDelete
  3. Ja, hehe, tror nok det er mye å si med at den ble markedsført ganske bra ;) Pluss at det jo var et nytt Tim Burton og Johnny Depp samarbeid - folk blir jo alltid ganske nysgjerrige når de to koker sammen noe ;D Pluss at det var 3D og det er jo ganske "oooh" for tida.

    ReplyDelete