Tuesday, March 9, 2010

Min oppsummering av Oscar 2010

Det har tatt meg en dag å komme meg etter Oscar-showet. Jeg satt selvfølgelig oppe hele natten, og la meg ikke før nærmere halv 7 om morgenen. Det hele var bare fantastisk moro! Det er den ene kvelden i året hvor jeg må sitte oppe. Og det at NRK sente det hele direkte var jo bare et stort pluss. De som preika i studio under pausene kunne jeg klart meg uten da... kleine greier. Men Alec Baldwin og Steve Martin gjorde en bra job som vertskap. Litt påtatt til tider, men morsomme er de jo.

Det var ikke så mye fra den røde løperen på NRK, så det så jeg live på internett. Så mange flott kjoler i år. Helen Mirren og Meryl Streep er jo begge over 60, og jeg syns de alltid er så flinke til å kle seg friskt og ungdommelig, men samtidig age-appropriate. Særlig er alltid imponert over Helen Mirren. Hun har så flott stil. Sandra Bullock så helt magisk ut i den gullkjolen, men rosa leppestift. WOW sier jeg bare. Så var det jo Cameron Diaz, Rachel McAdams Sarah Jessica Parker, Julianne Moore, Anna Kendrick... de så alle sammen så bra ut!




Etter min mening kom kveldens flotteste tale fra Sandra Bullock (følg linken og se den på youtube). Jeg felte et par tårer når hun så sørende takket sin avdøde mor. Husker så godt den dagen jeg så The Blind Side. Når vi gikk ut fra kinosalen var jeg helt sikker på at Sandra kom til å hale inn en Oscar, i allefall en nominasjon. Når dekom til den delen av showet var jeg så spent. Og på en side hadde jeg så lyst til at Meryl Streep skulle vinne - for hun er den beste, og hun blir alltid nominert men har ikke vunnet siden 1983. På den annen side har Meryl to statuetter, og Sandra har ingen. Så jeg kan bare tenke meg hva denne annerkjennelsen betyr for Sandra. Fantastisk fin tale - ydmyk og takknemlig, blandet med litt humor. Det er så viktig, at talene har litt humor.

Ikke overraskende stakk Mo'Nique av med prisen for beste kvinnelige birolle for Precious. Østeriske Christoph Waltz fra Inglorious Basterds stakk av med beste mannlige birolle, og endelig fikk Jeff Bridges en Oscar for beste mannlige hoverolle. Jeg har ikke sett filmen Crazy Heart enda... men jeg er veldig glad i Jeff og jeg kan ikke tenke meg noe annet en at det er velfortjent med tanke på hans lange karriere og talent. Også veldig koselig at Up vant for beste animasjonsfilm. Og Avatar, som jeg trodde kanskje skulle være den store vinneren, vant "bare" for beste art direction, beste visual effects og beste cinematography.

Et historisk øyeblikk når Kathryn Bigelow vant for beste regi for filmen The Hurt Locker. Første kvinnelige regissør som noen gang har vunnet den prisen. The Hurt Locker stakk forresten av med 6 priser, bl.a. beste film - den gjeveste prisen av de alle. Grattis! Jeg ser frem til å se den.


Se alle vinnere på Oscar.com.

Se trailer for The Hurt Locker, Crazy Heart, Precious, The Blind Side, Avatar, Up og Inglorious Basterds.

2 comments: