Thursday, March 18, 2010

My Sister's Keeper

Herre-min-hatt.. dette var tiårets tear-jearker. Lenge siden jeg gråt så mye. I like it!

Jeg elsker filmer som My Sisters Keeper. Er litt usikker hvorfor - det kan være at det vakre ved at de er triste, det at jeg faktisk syns det er godt å få gråte litt så man får utløp for følelser....eller... jeg vet ikke.

11 år gamle Anna (Abigail Breslin) saksøker foreldrene sine. Hun vil bestemme over sin egen kropp. Storesøsteren Kate (Sofia Vassilieva) har kreft, og Anna ble unfanget for å være en donormatch for søsteren. Siden hun var spedbarn har hun gått igjennom diverse medisinske undersøkelser, operasjoner o.l. for å kunne hjelpe Kate. Nå vil hun ikke mer, sier hun. Moren (Cameron Diaz) har viet livet sitt til sin syke datter, og er helt forskrekket over søksmålet, faren (Jason Patric) tar det mer med ro. Broren (Evan Ellingson) blir vet ikke helt hva han skal gjøre.


Regien er av samme man som står bak The Notebook. Jeg likte godt måten historien er filmen; med tilbakeblikk - og man skjønner så godt hvem som har de enkelte tilbakkeblikkene. I tillegg får på en måte alle familiemedlemmene sagt litt om situasjonen. Så saken blir ikke fremstilt bare fra en side.

Veldig godt samspill mellom Abigail og Sofia. Det var egentlig Dakota Fanning og søsteren Elle som skulle ha de rollene, men de trakk seg begge to. Ryktene vil ha det til at Dakota ikke var villig til å klippe av seg håret og trakk seg. Sofia hadde følgende å si om det å klippe av seg alt håret: There are scripts when you fall so much in love with your character. And if you are lucky and offered this part you should not tempt your fate and go to the greatest extent to be/to play this character. If you have an opportunity to do that and you do not, it's shameful. Shaving my head was the least I could do for Kate to experience the degree of her isolation and outcast from a 'normal' healthy life. Playing Kate was like balancing between two realities. Godt sagt.

My Sister Keeper trailer.

2 comments:

  1. Det er hun fra Eloise jo ;D Filmen høres ille fin ut, men forferdelig trist tema! Kommer til å grine meg ihjel om jeg ser den, hehe..

    ReplyDelete
  2. Ja, det er Eloise. Hun er blitt stooor ;D Og ja, du kommer til å grine deg ihjel. Men du må se den. Du må!

    ReplyDelete