Saturday, March 6, 2010

Takketaler fra tidligere Oscar utdelinger

Nå er det ikke lenge igjen til Academy Awards! Og i år er vi så heldige at NRK viser utdelingen det direkte natt til mandag. Førsendingen begynner 22.40, med avbrytelser av en nyhetssending og filmen L.A. Confidential (som faktisk er veldig bra!). Så kl 01.30 begynner det å nærme seg... 02.00 er det direkte fra den røde løperen... og så 02.30 begynner selve Oscar-utdelingen! Jeg har planer om å sitte oppe!

For å lade opp vil jeg foreslå å se takketaler på youtube. Det er veldig underholdende, morsomt og til tider rørende. Her er noen av mine favoritter.


Cher stikker av med statuetten for rollen i Moonstruck i 1988. Se hvor glad Meryl Streep blir på Chers vegne. Er ikke den takketalen fin? Ikke for lang, ikke for kort. And I don't think that this means that I am somebody, but I guess I'm on my way.

Shirley MacLaine vinner for Terms of Enderment i 1984. Vel fortjent! Shirley ventet lenge på den. En av de beste talene, vil jeg tørre å påstå. I deserve this, thank you!

En veldig emosjonell Halle Berry etter at hun vant for Monster's Ball i 2002. For å være så på tuppa som hun er, så syns jeg hun var veldig flink til å ordlegge seg. Jeg blir så rørt hver gang jeg ser denne. This moment is so much bigger than me...

En ydmyk og veldig rørt Tom Hanks som vant for Forrest Gump i 1995. Vel fortjent. I feel as though I'm standing on magic legs...

Julia Roberts vant for rollen som Erin Brokovich i 2001. Litt lang, men veldig nusselig. I love the world, I'm so happy...

Forårets vinner Kate Winslet, for rollen i The Reader. En veldig fin innledning hvor tidligere Oscar vinnere presenterer årets nominerte. Ikke dumt det der. Håper de finner på noe lignende i år. Well, it's not a shampoo bottle now...

En veldig glad Julie Andrews vinner i 1965 en Oscar for rollen som Mary Poppins. De holdt så korte taler før i tiden. Uansett, veldig moro for kameraten min Jools. I know you Americans are famous for your hospitality, but this is really ridiculous.

Den vakre og fabelaktige Meryl Streep som vant for Kramer vs. Kramer i 1979. Kort og greit... Holy Mackerel...

Jamie Foxx tar den helt ut når han vant for Ray i 2005. Litt lang, men veldig fin da. She could get an oscar for the way she wooped me cause she was great at it.

Det er mange fler taler og masse annen Oscar moro på Oscar sin youtube side.

3 comments: