Sunday, March 14, 2010

UP

I går så jeg UP. For en opplevelse! Jeg lo og jeg gråt. Som alltid. Jeg blir veldig fort rørt, bare så det er sagt. Uansett, jeg er enda mer imponert enn jeg var når jeg så The Prinsess and the Frog.

Den ble bl.a. nominert til beste animasjonsfilm, beste orginale musikk og beste film under årets Oscar-utdeling. Den stakk av med de to førstnevnte. Vel fortjent.



Ved å binde tusenvis av ballonger til huset sitt setter 78 år gamle Carl Fredrickson av gårde for å fullføre drømmen om å få se Sør-Amerika. Han traff sin kone, Ellie, når de begge var barn, og de delte drømmen om å reise til Paradise Falls. Der skulle de bygge hus og bo. Det lovet han Ellie. Nå er hun borte, og i frykt over å bli plassert på gamlehjem får Carl endelig surret seg til å reise. Med på turen er Russel, en 8 år gammel gutt som er med i noe som kan sammenlignes speider'n. Sammen opplever de litt av hvert, og møter underveis hunden Dug og fuglen Kevin. Irriterte meg ganske mye over guttungen underveis, bare så det er sagt. Til tider veldig slitsom.

Flott animasjon, festlige karakterer, vakker musikk av Michael Giacchino, og en fantastisks reise. I tillegg sitter man igjen med følelsen av at man må fullføre drømmene sine mens man enda kan. En fabelaktig film. Jeg har lyst til å se den igjen allerede.

2 comments:

  1. Åh så bra du så den! :D Jeg elsker den filmen! Den er så utrolig nydelig!

    ReplyDelete
  2. Ja, nydelig er ordet! Jeg kjøpte den faktisk. Et godt kjøp! ;D

    ReplyDelete