Wednesday, February 24, 2010

The Notebook

Jeg lesten faktisk boken bak filmen først. Jeg var på besøk hos søsteren min i Frankrike uten noe særlig å gjøre... så fant jeg The Notebook i bokhylla og den oppholdt meg de neste par dagene.

Norsk tittel; Dagboken. År; 2004. Sjanger; romantikk. Jeg er svak for romantiske drama altså. Det må vel være noe med følelsen jeg sitter igjen med etterpå. Altså, som etter denne filmen, sorg og glede...og tårer og snørr. Det er jo ikke gøy å gråte, men det føles så godt å få ut litt følelser.



Filmen handler om Noah og Allie som i sørstatene på 1940-tallet har en sommerromanse. De er begge unge. Han jobber, og hun skal begynne på college. Så kommer krigen og alt det der. Det kan høres ut som sånn klissete tennåringsgreier, men det er ikke det altså. Filmen bare må sees! Trust me!

Gjør gjerne som meg; les boken først. Det er så givende. Virkelig!

Hovedrollene spilles av Rachel McAdams og Ryan Gosling. De ble faktisk sammen etter de møttes på filmsettet. De er ikke sammen nå lenger da. Synd, for de er ganske søte sammen.

I andre roller finner vi Joan Allen, Sam Shepard, Gena Rowlands (som forøvrig er moren til regissøren), Kevin Connolly (fra Entourage), James Marsden og min favoritt James Garner.

Sjekk ut traileren her.

Filmen er ute på DVD. Selv fikk jeg tak i den for 99 kr hos Platekompaniet.

No comments:

Post a Comment