Sunday, April 11, 2010

I ♥ Audrey

Det er ikke fordi hun var en så fantastisk skuespiller. Nei, det er fordi hun var sånn et godt menneske. Om jeg skulle nevne en person jeg ser opp til, så er det Audrey Hepburn.

Hun var UNICEF ambassadør, stilikon, og mor... intelligent, vakker og ydmyk. Det er den Audrey jeg beundrer. Jeg kunne snakket om henne i timesvis. Anbefalt bøker i hytt og gevær. Filmer. Bilder. Det får bli en annen gang. Jeg tenkte nemlig at de som ikke har sett noen filmer med Audrey, de har gått glipp av noe. Derfor vil nevne tre av hennes mest kjente filmer, som jeg syns alle burde se.

Om man har sett den eller ei, så har man vel hørt om den. Løst basert på kortromanen med samme navn, skrevet av Truman Capote. Holly Golightly livnærer seg med å gå ut med eldre herremenn med fete lommebøker. Man kan vel si hun er en eskorte (eller ei hore!) uten at det fremstilles på en uverdig og grell måte i filmen. Holly er innstilt på å gifte seg, og for henne spiller det nok ikke så stor rolle hvem han er bare han er rik. Hun innleder også et vennskap med naboen sin Paul, som hun kaller Fred, spilt av George Peppard. Se den! Det er et kunstverk av en film. Breakfast at Tiffany's trailer.

Den vakre sangen Moon River ble skrevet for filmen av Henry Mancini, og fremført av Audrey. Moon river, wider than a mile, I'm crossing you in style some day...

Jeg vil også anbefale å se Breakfast at Tiffany's - the making of a movie classic
DEL 1 og DEL 2.

Sabrina Fairchild er datteren til sjåføren til familien Larrabee, som er latterlig rike. Hun er avstandsforelsket i David Larrabee, familiens yngste sønn og litt av en playboy... men han ser henne knapt. Det gjør heller ikke broren hans Linus Larrabee, som er bare opptatt av arbeid og har ingen tid til familie. Når Sabrina kommer tilbake etter to år i Paris får pipa en annen låt. Hun returnerer som en attraktiv og sofistikert kvinne. David fatter umiddelbar interesse, men han er allerede forlovet. Linus ser at det er fare for at brorens bryllup kan bli avlyst pga Sabrina, og det kan ikke skje for da kommer en businessavtale de har med brudens familie gå i vasken. Det eneste han kan gjøre for å holde David unna Sabrina er å sjermere henne selv...

Jeg elsker denne filmen. Ikke bare er brødrene Larrabee spilt av William Holden og Humphrey Bogart, men Audrey har den mest fantastiske garderobe. Klærne hennes ble designet av Hubert de Givenchy, som ble en veldig god venn av Audrey. Helt utsøkte kjoler. Sabrina trailer.

Hun vant en Oscar for rollen som Princess Ann i Roman Holiday. Prinsessen og hennes følge er i Roma, og hun stikker av fordi hun kjeder seg. Pga noe beroligende hun tok tidligere på kvelden sovner hun på en parkbenk og blir funnet av den amerikanske journalisten Joe Bradley, spilt av Gregory Peck. Han tar henne med hjem til sin leilighet, hvor hun våkner neste morgen. Når Joe finner ut hvem hun er lover han redaktøren sin at han skal skaffe et intervju med prinsessen. Samtidig er det full leteaksjon etter den forsvunnede. Jeg skal innrømme jeg liker Sabrina hakket bedre, men dette er jo en klassiker med komedie, romantikk og en kjekk mannlig hovedrolle. Det er alt som skal til. Roman Holiday trailer.

1 comment:

  1. I ♥ her too! Herlig dame! Vidunderlig skjønnhet - og en kjempe inspirasjonskilde!

    ReplyDelete