Monday, April 5, 2010

Bette Davis

Bette Davis ville i dag ha fylt 102 år. Hun var den ultimate filmstjernen... og en skikkelig diva. Grattis med dagen.

Hun spilte i filmer som Jezebel, Whatever Happend to Baby Jane? og All About Eve. Nominert til 11 Oscar, vant 2.

Hun var ikke på film fordi hun var så ufattelig vakker, eller fordi hun kunne synge eller danse (selv om hun også gjorde det uten stort hell...min mening.) Nei, hun var rett og slett bare en god skuespiller, og en skikkelig tøff dame. Hun brydde seg ikke om å være godt likt...

Det jeg liker så godt ved henne er at hun sa det hun mente. Rett på sak. Snakket fra lever'n.

I tillegg var hun erkerival med kollega Joan Crawford. De to der altså. Ikke at jeg vet hvorfor de hatet hverandre sånn, men jeg kan tenke meg det var fordi de var ganske like. De var damer med bein i nesa. Hun sa så mye dritt om Joan: "I wouldn't piss on her if she was on fire", "The best time I ever had with Joan Crawford was when I pushed her down the stairs in Whatever Happened to Baby Jane?" og "Why am I so good at playing bitches? I think it's because I'm not a bitch. Maybe that's why Miss Crawford always plays ladies." Haha.

Jeg tror hun ikke tok skuespiller yrket så seriøst. Alt hun gjorde var å jobbe for livet opphold. Hun gjorde en god jobb!

Jeg liker Bette, jeg.

Intervju med Barbra Walters.

2 comments:

  1. Dette er en dame jeg ikke vet så veldig mye om.. fordi jeg har ikke sett noen filmer med henne.. Men hun høres absolutt ut som en ganske sprø dame, hehe. Jeg vet også at Meryl liker henne veldig godt, så hun er nok også en ganske respektert skuespillerinne vil jeg tro.

    ReplyDelete
  2. Respektert er ordet. Tror hun er annerkjent blandt folk i bransjen. Jeg har ikke sett så mange filmer selv, men det er noen jeg har veldig lyst til å se altså. Det er mange filmer, og lite tid... hehe.

    ReplyDelete