Saturday, April 17, 2010

Amelia

Fantastisk! Jeg elsker denne filmen. Vakker, morsom, rørende, hjerteskjærende og inspirerende.

Amelia handler om den legendariske kvinnelige piloten Amelia Earhart. Hun var den første kvinnen som fløy alene over Atlanterhavet. Hun forsvant i Stillehavet, i en alder av 39, under et forsøk på å fly jorden rundt. Amelia gikk med bukser, hadde kort hår, og var pilot; Ikke typisk oppførsel for en kvinne på den tiden. Som Hilary Swank sier; She made no apologies for living her life the way she wanted. Hilary sa også at hun håper de som ser den vil bli inspirert av historien til å leve livene sine slik de vil, for livet er kort. Jeg ble inspirert. Jeg satt igjen med så mye følelser etterpå at jeg trodde jeg skulle eksplodere. Når Amelia gjorde drømmene sine til virkelighet på 1930-tallet - i en tid hvor ikke kvinner hadde like store sjanser i å lykkes som menn - da skal sannelig jeg også klare det. Så gjelder det bare å finne ut hva som egentlig er drømmen min...

Amelia er (som dere sikkert skjønner) portrettert av Hilary Swank, som vel må være en av de beste Hollywood skuespillerene vi har i dag. Du merker at hun har vært igjennom en forvandling... gått skikkelig inn i rollen. De har gjort en veldig god jobb for å få henne til å se lik ut, både utseendemesig og personlighetsmessig. Særlig stemmen. Det var visst 16 minutter med "newsreel" om Amelia, og Hilary har studert det.

Det som fikk meg til å like filmen så godt var ikke bare det historiske perspektivet, men også hvordan de har fokusert på kjærlighet. For en kjærlighetshistorie! Hun gifter seg med forlegger George Putnam, spilt av Richard Gere. Herregud, jeg elsker den mannen ♥ Han er så stilig, kos, og kjekk... særlig i denne filmen. Særlig i scenen på stranda, men oppbrettede bukser. I tillegg har Amelia en liten greie med en anne pilot, spilt av Ewan McGregor. Og se opp for Mia Wasikowska, som spiller en liten rolle. Ja, hun fra Alice in Wonderland.

Så må jeg nevne at musikken, som er skrevet av Gabriel Yared, er helt fantastisk. Jeg kjøpte soundtracket med en gang det kom i butikken. Kunne ikke leve uten. Fantastisk som bakgrunnsmusikk hvis man leser, jobber eller bare ønsker litt balsam for sjelen. Anbefales!

En liten smakebit på filmmusikken

Intervju med Hilary Swank. The more I learned about Amelia, the more I thought this is a movie that has to be brought to the screen.

Hilary Swank hos Ellen Degeneres - DEL 1 og DEL 2. We look like twins!

AMELIA trailer.

2 comments:

  1. Det ser ikke ut som om den har fått noen norsk premiere ennå? Men når den kommer så skal jeg absolutt se den!! Den virker kjempefin :D

    ReplyDelete
  2. Ja, den må du se! Jeg skal bestille DVDen. Må ha den fortest mulig ;D Men det får bli etter London. Har ikke råd nå.

    ReplyDelete