Wednesday, June 2, 2010

A love too big to last

Før Brad og Angelina, Tom og Katie... så var det Liz og Dick - Elizabeth Taylor og Richard Burton. En lidenskapelig, offentlig og mye omtalt kjærlighetsaffære. Forholdet holdt ikke. Hvorfor? For mye sjalusi...kreativitet... drama... for mye av alt. Hvem vet. Som overskriften i månedens utgave av Vanity Fair sier; a love too big to last...

Det endte med skilsmisse... selv om det sies at de aldri sluttet å elske hverandre. Nå kommer det en bok: Furious Love: Elizabeth Taylor, Richard Burton, and the Marriage of the Century. Forfatterene Kashner and Schoenberger har fått tilatelse av Liz til å publisere deler av kjærlighetsbrev Burton skrev til henne. I Vanity Fair får vi utdrag fra boken, inkludert sitat fra brevene. Burton hadde visst nok talent for å skrive. Brevene er lyriske, lekne og poetiske. Det forundrer meg ikke - for han var en skuespiller som tok sin kunsten seriøst. Vi får altså intime detaljer og sannheter om forholdet mellom Taylor og Burton. Så utrolig interessant!

Et brev nekter Liz å dele med oss. Det er det siste brevet han skrev til henne, bare dager før han døde. Det ligger i nattbordskuffen hennes. Hun leste det likevel høyt til Vanity Fairs reporter. Han forteller henne at han var på sitt lykkeligste når han var sammen med henne, og kanskje det fortsatt er en sjanse for dem? Så romantisk, og trist. Så det er vel sant, kjærligheten var for stor, for eksplosiv, til at de kunne holde sammen... men de sluttet aldri å elske hverandre.

Jeg abonnerte på Vanity Fair for en stund siden, og nå kjøper jeg det innimellom. Det som er dumt, er at det er så dyrt her i Norge. Det importeres, og koster derfor rundt 100 kr. Litt for mye spør du meg... men det er et veldig bra magasin, med mange interessante artikler. Denne utgaven får jeg kanskje skaffe meg - det samme med boken. Selvfølgelig!

Boken er å få kjøpt fra den 15. juni. De selger den bl.a. hos amazon. Sjekk detaljer her.

2 comments:

  1. Oj! ;D Sjekka amazon-linken, og boka er på 512 sider..! Stor bok for kjærlighetshistorien dems. ;) Tydeligvis at det var noe magisk mellom dem ja ;)

    ReplyDelete
  2. Oj, så mange sider. Det fikk ikke jeg med meg. Ja, det er vel mye å ta av da, kan jeg tenke meg. Hoho.

    ReplyDelete