Saturday, May 15, 2010

Jeg skulle ønske jeg var...

... Doris Day! I allefall noen ganger. Hvorfor? Jo, fordi hun har sjarm og utstrålig til tusen. Ja, takk! Hun er helt herlig, vidundelig, fantastisk. Sukk.

I tillegg er hun bare så koselig. Sin tids Jennifer Aniston; dronningen av romantiske komedier. Jeg har alltid hørt mye på musikken hennes... men jeg har ikke sett så alt for mange filmer. Det har jeg nå gjort noe med. Jeg lånte tre filmer av en venninne, fikk helt dilla og lastet derfor ned et utall fler. Så kjøpte jeg noen når jeg var i London forrige uke. Med noen mener jeg 18. Ok, det høres veldig ille ut, men la meg forklare: Jeg kjøpte 3 pakker, som inneholdt 6 filmer hver. De var ikke så dyre. Den dyreste kostet 20 pund, altså rundt 200 kr.

Hva er det med Doris? Hvem vet. Det er vanskelig å forklare. Men det er en grunn til at hun var den mest populære filmstjernen et utall år på rad i løpet av 1950/1960 tallet. Alle jenter ville være henne, og alle gutter ville gifte seg med henne. Litt av et kompliment. Nå, jeg vil ikke påstå at hun er den beste skuespilleren jeg har sett, men hun er ikke dårlig heller... og hun synger så klokkeklart at du skulle tro hun var en engel. Stemmen hennes er så søt og kos... men samtidig så sensuell. Veldig appelerende. Musikal, drama, komedie, romantikk... hun var med på alt. Jeg tror jeg liker henne så godt fordi hun får meg til å føle meg bra. Får meg i godt humør, med både sangene og fimene sine. The whole world is in love with Doris Day, it's a love affair that's never going to end. Jeg slenger meg på bølgen...

Født Doris Mary Ann von Kappelhoff i Cincinnati, Ohio i det hellige året 1922. Når jeg sier hellig er det fordi det er så mange andre fantastiske mennesker som kom til verden samme år; Judy Garland, Ava Gardner, Betty White, Eleanor Parker, Blake Edwards... hva skulle vi gjort uten dem? Uansett, hun hadde en lang og innholdsrik karriere. Mange bra filmer etter min mening.... Jeg skal heller nevne noen av mine favoritter ved en senere annledning. I dag holder Doris seg unna rampelyset. Ble akkurat 88 år, og bor til i Carmel, nord for Los Angeles. Ekstremt mediesky, og gjør lite/ingen offentlige opptredner. Hun har viet de siste tiårene til arbeid med dyr, hennes store lidenskap.

Doris mottar æresprisen under Golden Globe utdelingen i 1989. Hun blir presentert av Clint Eastwood, de er visst gode venner og naboer. Hvis ikke han har flyttet nå da, det her er jo en stund siden. Hun er så søt. Og ser så bra ut for alderen! 66 år! Alltid så ydmyk, sjarmerende, blid, takknemlig. I'd love to work with you by the way...

Doris Day & friends talk about the real Doris Day. Hør den stemmen, den har ikke forandret seg på 60 år. Ha. Her ser vi også sønnen hennes Terry, som hun fikk i en alder av 19 år. Han arbeidet innen musikk bransjen, og datet faktisk Candice Bergen på et tidspunkt. Kunne trengt en hårklipp, den kameraten der. Meeeen, de to hadde visst et veldig godt forhold. Terry døde av kreft i 2006. There comes Doris Day on her bicycle...

Que sera, sera... whatever will be, will be. The future's not ours to see. Que sera, sera. What will be, will be...

2 comments:

  1. Så du dokumentaren jeg postet til deg på Face? Den fra NRK? Jeg så den på jobb, og den var utrolig interessant, iallefall for meg som ikke vet så mye om Doris. Så utrolig tilbaketrukket liv hun lever i disse tider.. men, forstår henne jo også om hun ikke vil ha noe liv i rampelyset lenger. Er forståelig det.

    ReplyDelete
  2. Fikk endelig sett den i dag. Jeg har ikke fått sett videoer på nrk.no... også måtte jeg bare vente til jeg var ferdig med bacheloren. Interessant dokumentar. Jeg lærte ikke så mye nytt akkurat, men likevel. Jeg er så glad i Doris. Tusen takk for tipset ;D

    ReplyDelete