Sunday, May 23, 2010

What price Hollywood?

A Star Is Born (1954 versjonen) kommer i ny deluxe edition den 22. juni. En av mine favoritter! Jeg vet jeg har sagt det om flere filmer, og i dette tilfellet stemmer det så absolutt; den er et kunstverk!

Jeg elsker Judy Garland, og i denne filmen har hun sin beste rolle. Hun rett og slett stråler. Jeg blir helt betatt. Et talent utenom det vanlige, som fortjente en Oscar. Dessverre var det Grace Kelly som stakk av med statuen for beste kvinnelige hovedrolle det året. Jeg er nesten litt bitter på Judys vegne. Det er bare en statue, så det spiller egentlig ingen rolle. Samtidig tror jeg Judy trengte den. Hun trengte godkjennelse og støtte fra sine kolleger. Det var et tap hun aldri glemte. (Bare så det er sagt har jeg ingenting imot Grace Kelly. Kul dame...)

Judys skjøre, men tøffe portrett av kvinnen som forsøker å redde en hun elsker, er hjerteskærende. Stjernen hennes er på vei opp og frem, mens hans daler. Poenget er at det å være berømt har sin pris. Jeg oppfordrer alle til å se denne filmen. Historien, manuskriptet, skuespillerne, regien... alt er helt fantastisk. Samtidig er det vakker musikk skrevet av Ira Gershwin og Harold Arlen. To av de beste! Første gang jeg hørte "The Man That Got Away" ble jeg helt nummen. Judy har en innlevelse få kan matche.

Hver gang jeg ser filmen setter jeg alltid på pause etter scenen hvor Judy tar på seg rød leppestift. Jeg sprinter rett på badet og tar på leppestift selv. Alltid håper jeg at som ved et mirakel skal jeg se likedan ut som henne... det skjer aldri.

Den nye restaurerte utgaven kommer på både DVD og blueray. Nesten så jeg vurderer å skaffe meg blueray i steden. Bedre bildekvalitet. De restaurete filmen på 80-tallet en gang, men nå har de altså gjort det igjen. Gleder meg til å se resultatet.

A STAR IS BORN trailer.

4 comments:

  1. Åh, den må jeg få kjøpt meg :D

    ReplyDelete
  2. Ja, det må du! Du kommer garantert til skjønne hva jeg mener etter du har sett den... ;)

    ReplyDelete
  3. Gud så nydelig hun er!! Så traileren. På slutten der hun sitter og synger - har jo alltid visst at hun hadde en nydelig stemme, men fy søren hun er helt rå! :D

    ReplyDelete
  4. Jeg vet, jeg vet... Hennes tilstedeværelse, intensitet, og måten hun fremfører sangene på. Det er det som gjør denne filmen så fantastisk! Jeg gleder meg til å snakke med deg etter du har sett den. ;)

    ReplyDelete