Wednesday, July 7, 2010

James Bond som Mikael Blomkvist?

Jeg har store planer om å lese bøkene til Stieg Larsson... for så å se filmene; Menn Som Hater Kvinner, Jenta Som Lekte Med Ilden og Luftslottet Som Sprengtes.

Først så tenkte jeg ååå, jeg må jo lese bøkene først. Så ble jeg tipset om at jeg burde se filmene først, så ikke jeg ble skuffet over bøkene. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre... Anyone?

Uansett, en amerikansk versjon er på vei, med tittelen The Girl With The Dragon Tattoo. Litt latterlig spør du meg... men sånn er det nå. Hvorfor lage en ny versjon av en relativt ny film? De skal visst flytte filmens handling til USA, men karakterene skal ha samme navn. Hæ? Spes.

Daniel Craig har takket ja til rollen som Mikael Blomkvist. I allefall ifølge IMDB... så man skal jo ikke ta det for god fisk. Og jeg tror produsentene ønsker seg Carey Mulligan i rollen som Lisbeth Salander. Vi får se hva som skjer...

I mellomtiden får jeg bestemme meg for hva jeg skal gjøre først; se filmene, eller lese bøkene....

MENN SOM HATER KVINNER trailer, JENTA SOM LEKTE MED ILDEN trailer, LUFTSLOTTET SOM SPRENGTES trailer.

5 comments:

  1. Har du ikke sett filmene?? :o

    Jeg leste bok 1 før jeg så den første filmen. Leste også bok 2 før jeg så film 2. Men den siste boka leste jeg ikke før jeg så film 3. Det orka jeg ikke/rakk ikke. ;)

    Har litt blanda følelser om hva du burde gjøre.. Bøkene er veldig bra, det er også filmene!! Den første boka likte jeg utrolig godt, fikk frysninger mens jeg leste den! ;D En spennende, creepy og god bok! ;)

    Men, når man har lest bøkene så får man jo ikke heeelt den samme filmopplevelsen da, siden man vet hva som kommer til å skje.. men, er vel en smaksak I guess..

    Daniel Craig kan passe ganske bra i rollen syns jeg. iallefall MYE bedre enn Brad Pitt som jo også var i tankene som Mikael Blomkvist - og det hadde blitt helt feil spørru meg!! Men, er Mulligan like tøff som den svenske Salander da? Hmm.. litt i tvil på henne som Salander.

    ReplyDelete
  2. Nei, jeg har ikke sett dem enda. Å, det er så vanskelig å bestemme seg for om jeg skal velge bok eller film først. Jeg tror jeg ender opp med å lese bøkene først. Så får det så være at filmenopplevelsen da ikke blir helt på topp.

    ReplyDelete
  3. Bøkene er veldig bra, så gled deg til å lese de :) Elsket den første!

    ReplyDelete
  4. Bøkene er heilt fantastisk gode, filmane er også kjempebra! Veit ikkje om du har lest/sett dei enda, men eg anbefalar å lese bøkene først for det er mykje i filmane som er vanskeleg å forstå dersom ein ikkje har lest dei. Personleg syns ikkje eg det ødelegger noko av filmopplevinga, eg syns alltid det er kjekt å sjå korleis dei har tolka bøkene i filmane, og i desse tilfella er det veldig bra :)

    ReplyDelete
  5. Jeg har hverken lest bøkene eller sett filmene enda. Men jeg ender vel opp med å lese bøkene først. Som du sier, man går glipp av så mye hvis man ikke gjør det. Det er jo så mange, deg inkludert, som syns både bøkene og filmene er bra så jeg får vel komme igang med lesingen snart ;)

    ReplyDelete