Friday, July 2, 2010

In seventy years, I've never told a blessed soul

I never trusted myself. I was afraid I'd let it slip. I knew how important it was to keep her secret, and keep it I did - for the rest of her life, and the beyond. In seventy years, I've never told a blessed soul.

Jeg leser en helt fantastisk nydelig bok. Den heter Water For Elephants og er skrevet av Sara Gruen. Fikk den til jul av en venninne. Det morsomme er at de holder på å lage film av den, med Reese Witherspoon og Robert Pattinson i hovedrollene.

Boken handler om veterinærstudent Jacob Jankowski som brått avslutter studiene etter at begge foreldrene omkommer. Dette er under depresjonstiden i USA. Pengelens og rastløs blir han en slags landstryker og han får jobb på et sirkus. På skirkuset jobber Marlena, og Jacob blir umiddelbart forelsket. Trenger jeg si mer. Vi møter også Jacob som gammel, bosatt på et eldresenter. Nå har jo ikke jeg lest mer enn 5 kapittel... men jeg skjønner allerede at dette er en uvanlig, men stor kjærlighetshistorie. Som det står bakpå omslaget; A story of impossible love and a way of life lost forever.

Bildene er dessverre av heller dårlig kvalitet, men det er ingen offesielle foto som er tilgjengelig enda... bare paparazzi bilder fra innspillingene som for tiden foregår i California. Bedre enn ikkeno.

Boken anbefales på det sterkeste, og for de som er interessert er den oversatt til norsk med tittelen Vann til Elefanter. Filmen kommer på kino en gang i løpet av 2011. Jeg kan nesten ikke vente... men først skal jeg lese ferdig boken.

9 comments:

  1. Ååh, den boken har jeg hatt lyst til å lese kjempelenge! Den er på "lese-lista" mi ;D Den skal jeg absolutt lese før filmen kommer, siden du anbefaler den så sterkt!

    ReplyDelete
  2. Ja, denne må du lese :) Ikke bare fordi den er bra, men du jobber jo i bokhandel.

    ReplyDelete
  3. Det er altfor mange bøker jeg gjerne vil lese, og det er umulig å rekke over alle, hehe.. Men denne har jeg hatt lyst til å ta fått på lenge så det skal jeg gjøre noe med veldig snart ;D

    ReplyDelete
  4. Er det den engelske versjonen du leser? Jeg har den både på norsk og engelsk her, vet ikke helt hvem jeg skal velge.. Er den "vanskelig" på engelsk syns du?

    ReplyDelete
  5. Jeg leser den på engelsk ja. Veldig fint skrevet, lett å lese... ikke vanskelig. Du burde lese den på engelsk ;)

    ReplyDelete
  6. Da kjøper jeg meg den engelske ;D

    ReplyDelete
  7. Ferdig med boka! :D Den var fiiiin!

    ReplyDelete
  8. Oj, du er rask. Jeg er ikke ferdig. Har ikke kommet så mye lenger fordi jeg elser boken til Debbie i steden...

    ReplyDelete
  9. Er inni en lesestim for tida, har fått lesekick eller noe tror jeg, hehe.. Vet ikke helt hva jeg skal begynne på nå da men. Jeg føler jeg bør lese noen flere bokhandel-relevante-bestselgere sånn at jeg er oppdatert på hva jeg skal selge ;) Meeen, så har jeg jo også lyst til å begynne på litt mer smalere ting.. håper jeg rekker litt av hvert i sommer.

    ReplyDelete