Sunday, January 31, 2010

Gentlemen Prefer Blondes

Jeg er utrolig glad i Marilyn Monroe. Det er noe ved henne, og jeg er vel ikke den eneste som syns det. Jeg har lest et utall bøker, sett en del filmer - og jeg syns hun er fasinerende. Ikke bare fasinerende, hun er underholdende... og hun gjør en aldeles fabelaktig god job som skuespiller.

I posten tidligere i uken fikk jeg Gentlemen Prefer Blones (1953) - kanskje en av hennes mest kjente filmer. Den tilhører en av mine favoritt sjangre - musikal! Jeg kjøper ofte filmer jeg allerede har sett, men denne har jeg da altså ikke sett, før nå. Selv om det er en musikal tar ikke musikken så mye plass. Søt og morsom var den. Et høydepunkt var selvfølgelig scenen hvor Marilyn fremfører "diamonds are a girls best friend." Hun var så snasen der hun løp rundt i den überlekre rosa kjolen. Hun spiller selvfølgelig en dame på utkikk etter en rik mann. Sikkelig klassiker. Legg også merke til Jane Russell som Marilyns BFF. Gøyal dame. Hun er fortsatt alive and kickin'. Ikke dårlig for å være neste 90!



DVDen har et helt fantastisk herlig omslag. Har to andre Marilyn DVDer fra samme serie - loves it!

Jeg kjøpte min hos Amazon. Den er derimot også å få kjøpt i Norge, men da med et annet omslag. Den er i salg hos Platekompaniet for bare 99 kr.

Se trailer.

2 comments:

  1. Jeg har fortsatt ikke sett én eneste Marilyn Monroe film... Men, skjønner jo absolutt at det er noe jeg bør gjøre noe med ;)

    ReplyDelete
  2. Lindi da, hva er det som er galt meg deg? ;D En du burde se er "How To Marry a Millionaire". Det er en komedie, ingen musikal. Jeg liker den så godt. Foruten Marilyn er Lauren Bacall og Betty Grable med. Moro! Også er det "The Misfits" og "Some Like It Hot" som begge er verdt å se. Virkelig! Din oppgave for 2010 er å se disse 3 filmene ;D

    ReplyDelete