Thursday, January 28, 2010

Coco Avant Chanel

På tur i New York i November var jeg på kino og så Coco Avant Chanel. Den omhandler livet til Coco Chanel før hun ble motedesigner og stilikon. Vi følger henne fra vanskelige barndomsår på den franske landsbygda, til hun ender opp i Paris som designer.

Jeg er fullt klar over hvem Coco Chanel er...eller var. Likevel er det meste jeg har lest om henne fra tiden etter hun startet sitt moteimperium. Jeg visste lite om veien hennes fra barnehjemsbarn til anerkjent klesdesigner. Det var derfor virkelig interessant å få et innblikk Chanels livshistorie. Ikke bare det, jeg ble virkelig imponert over hvordan hun turte å gjøre opprør mot kvinneundertrykkelse. Hvordan hun gikk mot strømmen i forhold til klær og livsstil. Virkelig beundringsverdig.



I hovedrollen finner vi den vakre Audrey Tautou. Jeg la først merke til henne i Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, og har siden den gang ivrig fulgt med på hva hun gjør. Hun er som alltid elegant, samt selvsikker på en ydmyk måte. Ikke bare i filmen heller - det er faktisk en av de tingene jeg har lagt merke til ved Audrey; hun er så ydmyk. Det er som om hun nesten er intetanende til sitt talent og sin skjønnhet.

Chanels store kjærlighet, Arthur Chapel, spilles av Alessandro Nivola. Han spiller rollen med sjarm og dybde. All dialog er fransk, bortsett fra enkelte utsagn fra Chapel som er på engelsk. Han snakket flytende, så jeg tenkte at han sikkert ikke er fransk. Jeg hadde faktisk rett! Han er amerikansk ( og forøvrig ektemannen til skuespillerinnen Emily Mortimer.) Så vidt jeg har forstått var ikke Nivola flytende i språket før filminnspillingen, noe som betyr at han må ha lært seg fransk for rollen. Det er imponerende.



Ja, alt i alt er det en vakker og engasjerende film. Nydelig, rørende musikk av Alexandre Desplat. Og så skal det nevnes at kostymene er utrolig flotte, men mindre kan man jo ikke forvente når det er en film om selveste Coco Chanel. Anbefales på det sterkeste. Denne filmen skal i DVD samlingen min.

Se trailer her.

Filmens norske tittel er Coco før Chanel. Den er i salg på DVD fra 3. februar 2010.

No comments:

Post a Comment