Friday, January 29, 2010

Anne Hathaway

Jeg har holdt øye med Anne Hathaway siden hun startet skuespillerkarrieren med den kortvarige TV-serien Get Real. Jeg er blitt så glad i henne. Ikke bare er hun sjarmerende og dyktig, men hun er så seriøs. Vi ser henne aldri truseløs på by'n, eller i andre ekle situasjoner. I tillegg har hun virkelig utseende med seg. De sier hun er som en blanding mellom Audrey Hepburn og Judy Garland. Kompliment eller? I think so!



Jeg fikk virkelig øynene opp for henne da jeg så henne i jentefilmen The Princess Diaries (2001) (med den norske tittelen "Prinsesse på Prøve.) Grunnen til at jeg i det hele tatt så The Princess Diaries var pga den andre hovedrollen som ble spilt av Julie Andrews. Ja, jeg er blodfan! Uansett, Anne spilte en forvirret tenåring som fant ut at hun var kongelig. I begynnelsen er hun er grå mus, så blir hun kjempevakker. Blabla. You know. Elsker sånt! Anne var da 18 år. Nå er hun 27, og har siden laget flere bra, og noen kjipe, filmer.

Jeg anbefaler er den allerede klassiske The Devil Wears Prada (2006) med Emily Blunt og den fantastiske Meryl Streep. Ressigøren David Frankel har tidligere ressigert episoder av Sex & The City, Entourage, samt den relativt nye filmen Marley & Me. Filmen handler om Andrea som er en nyutdannet journalist, og får jobb som assistenten til en av største magasin redaktører, Miranda Priesley. Det sies at Lauren Weisberger som skrev boken bak filmen har basert karakteren Miranda Priesley på redaktøren for motemagasinet Vouge, Anna Wintour. Hun var nemlig Wintours assistent fra 1999-2000. Hvor mye som er tatt fra virkelighete, og hvor mye som er fiksjon.. ja, det forblir et mysterium. Så, ikke bare er filmen morsom og underholdende, men klærne er helt fantastiske! Er du interessert i mote, vil du garantert sette pris på denne filmen.



For de som liker filmer som Pride & Prejustice, Sense & Sensibility og The Duchess er Becoming Jane (2007) et flott alternativ. Det er historien om Jane Austens liv. Hun er forfatteren bak Pride & Prejustice, Emma, Mansfield Park m.fl. Historien følger Jane, og hennes romanse med en ung irsk herremann, spilt av kjekkassen James McAvoy. Anne snakker godt britisk. Kunne lurt meg. Jeg er alltid så imponert over amerikanere som snakker britisk, og omvent. Selv er jeg kjempe glad i kostymedrama, og selv om dette ikke er favoritten min var det en veldig god filmopplevelse.



Den siste filmen jeg så med Anne er Rachel Getting Married (2008). Til nå antageligvis hennes mest intense rolle, noe som resulterte i både Golden Globe, SAG og Oscar nominasjoner m.m. Det er en såkalt indie film... og skiller seg ut fra den typiske Hollywood-sjangeren. Ikke bare i forhold til historien, men også kameravinkler og dialog. Det var som om den var filmet som en dokumentar. Spesilet, men interessant. Veldig hjerteskjærende syns jeg. Anne spiller en tidligere narkoman som kommer hjem til familien en langhelg fordi søsteren hennes, Rachel, skal gifte seg. Så er det uhygge og glede. Se trailer.



Av kommende filmer gleder jeg meg noe enormt til Valentine's Day. Den er fra ressigør Garry Marshall, som også står bak The Princess Diaries. På rollelisten er det et helt hav av kjentfiolk. Fra Julia Roberts, til Taylor Swift. Siden jeg er så glad i romantiske komedier kommer nok denne til å gå rett hjem. Filmen har premiere 12. februar. Sjekk ut traileren.



En annen film det er knyttet stor spenning til er Alice in Wonderland. Den kreative Tim Burtons har fått med seg så mange kule folk til å gjenskape den magiske historien om Alice i Eventyrland. Bl.a Johnny Depp og Michael Sheen. Anne spiller "the White Queen". Så vidt jeg skjønner skal det også bli mulighet for å se filmen i 3D. Fantastisk! FIlmen har premiere 5. mars, og traileren finner dere her.

No comments:

Post a Comment