Monday, October 18, 2010

The Painted Veil

For en stund tilbake tok jeg opp en film som gikk på nrk. I går fikk jeg endelig sett den - og for en fantastisk film. The Painted Veil (med den norske tittelen Kjærlighetens Slør) handler om en britisk lege, Walter Fane, som på midten av 1920-tallet er i Shanghai for å drive forskning. Han har giftet seg med Kitty, og han er så forelsket i henne. Hun er utro, og sårer ham samtidig som det gjør ham forferdelig sint. Naturlig nok. Han melder seg frivillig til å reise til en liten kinesisk landsby hvor kolera herjer. Han drar med seg kona på reisen, og det har mye å si for forholdet deres.

Veldig god kjemi mellom Naomi Watts og Edward Norton. Jeg er veldig begeistret for Naomi. Det er noe ved henne. Edward Norton har jeg hatet litt fordi "han" var sånn en klyse i The Italian Job. Men nå er det glemt, for å si det sånn. Du er tilgitt, kamerat. Jeg ble veldig rørt av hvordan han portretterte skjøre, sårede Walter. En minneverdig rolletolkning.... og må jeg få legge til at han var veldig flink til å snakke britisk.

Det var ikke bare selve historien, musikken (av Alexandre Desplat som også laget musikken til The Curious Case of Benjamin Button og Coco Avant Chanel) og de vakre kostymene som tiltalte meg. Den vakre kinesiske naturen er noe jeg sent vil glemme. Det er nesten så jeg vurderer å ta en tur til Asia så fort det lar seg gjøre... så betatt ble jeg.

En film som ikke kan sees ofte, men som jeg tror jeg må ha i DVD samlingen min. Så vakker.

Filmen er basert på en roman av W. Somerset Maughams... som jeg tror jeg må lese. DVDen er å få tak i hos bl.a. Platekompaniet (99kr) og cdon.com (79 kr). Et kupp!

THE PAINTED VEIL trailer.

2 comments: