Thursday, September 30, 2010

RIP Tony Curtis

Tony Curtis døde i går, 85 år gammel. Ikke dårlig han holdt ut så lenge... han har tross alt levd et hardt liv; en vanskelig barndom, og kjendistilværelsen med alkohol, festing, damer etc. Folk flest ville kanskje kasta inn håndkle for lenge siden. Ikke dårlig, kamerat.

Han ble født Bernard Schwartz i New York i 1925, og hadde en ganske så suksessfull skuespillerkarriere. Han er far til den fabelaktige Jamie Lee Curtis (hun er den lille han holder på bildet øverst til vestre!), som han fikk med Janet Leigh... som også var skuespiller. Hun spilte bl.a. i Psycho.

Curtis har spilt i utallige filmer. Selv vil jeg huske ham best fra Some Like It Hot, hvor han spilte mot Marilyn Monroe og Jack Lemmon. Klassiker! Må sees. Curtis og Lemmon i dameklær... og Marilyn som vi er vant til å se henne... og musikken... og humoren. Haha.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg var noen stor fan. Han sa selv han havnet i bransjen pga sitt gode utseende... og han var kanskje en populær og dyktig skuespiller, men han er ikke en av mine favoritter. Men han var jo selveste Tony Curtis, så jeg er nå litt trist.

Se på bildene da... slik vil jeg huske ham!

Les mer på people og VG.

SOME LIKE IT HOT trailer.

1 comment:

  1. Husker Gullguttene godt, han var topp der. Some like it hot er en klassiker ALLE må ha.

    R.I.P. Tony

    ReplyDelete